top of page

Kirjeeni kansanedustajille: Kissa-aloite hylättävä


Parahin kansanedustaja,


Haluan kertoa näkemykseni kansalaisaloitteesta, jossa esitetään kissojen vapaan ulkoilun kieltämistä.


Kissoja lähes koko ikäni hoitaneena olen järkyttynyt aloitteen herättämästä keskustelusta ja myönteisistä lausunnoista. Olennaista aloitteessa on mielestäni se, että se tekisi kenties sadoistatuhansista kissojaan antaumuksella hoitavista suomalaisista rikollisia – elleivät he sulje kissojaan sisälle, mikä yleensä heikentää kissojen hyvinvointia ja voi olla käytännössä hankalasti toteutettavissa.


Ulkoiluun littyy tietysti riskejä, mutta riskialttius riippuu täysin asuinympäristöstä, leikattujen kissojen kohdalla noin 100-200 metrin säteellä kissan kodista. Yleensä kissanomistajat osaavat arvioida riskejä realistisesti, ja jo nykyinen lainsäädäntö antaa mahdollisuuksia puuttua tapauksiin, joissa kissaa pidetään ulkona selkeästi sopimattomassa ympäristössä. Kategorinen ulkoilukielto olisi liian raju ja järeä toimi.


Eläimen hyvinvointi merkitsee muutakin kuin riskittömyyttä: ennen kaikkea sen mahdollisuutta toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään. Sisäkissoilla on tutkitusti ulkoilevia kissoja enemmän käyttäytymishäiriöitä, tylsistymisoireita, stressiä, liikalihavuutta. Valvottu ulkoilu aidatussa tilassa tai valjaissa ulkoiluttaminen on tällöin tärkeää – ja siihen voitaisiin jopa velvoittaa, mutta se ei kuitenkaan edistä hyvinvointia samassa määrin kuin vapaa ulkoilu. Vapaasti ulkoilemaan tottunut kissa ei välttämättä tällaisiin suostu tai sopeudu. Ratkaisut ovat tasapainottelua lajityypillisen käyttäytymisen mahdollisuuksien ja riskien välttämisen välillä – ehdottomia kieltoja ei tähän kaivata.


Aloitteessa ollaan huolissaan kissojen tappamista luonnonvaraisista eläimistä. Suurin osa näistä eläimistä on kuitenkin jyrsijöitä, joiden kantoja ihmisetkin pyrkivät vähentämään. Lintujen osalta huoli on aiheellinen, mutta eniten lintuja saalistavat luultavasti villiintyneet kissat, ei sisäruokinnassa olevat hyvin hoidetut kotikissat. Saalistuksen vähentämiseen on myös olemassa keinoja, kuten kaulurit sekä kissan lähestymisestä lintuja varoittava kulkunen kaulapannassa. Tässäkin kategorinen vapaana ulkoilun kielto on liian jyrkkä toimi.

Kiinnitän huomiotanne siihen, että maa- ja metsätalousministeriössä on ollut jo joitakin vuosia vireillä kissarekisterin perustaminen, joka merkitsisi velvoitetta kissojen siruttamiseen ja rekisteröintiin. Tämä on erittäin kannatettava hanke, ja tätä – alkujaan tälle vuodelle luvattua hanketta – pitäisi nyt kiirehtiä eikä ryhtyä sitä ennen uusiin, järeisiin lainsäädäntötoimiin.


Kissojen vapaa ulkoilu on sallittua kaikissa EU-maissa, samoin Britanniassa, Sveitsissä ja Norjassa. Miksi Suomen pitäisi olla ensimmäinen (ja ehkä ainoa?) maa, joka kategorisesti kieltää sen?


Joidenkin perustelujen mukaan lainsäädännön tulisi olla sama kissoille ja koirille ulkoilun osalta. Kissa ei kuitenkaan ole koira. Sääntelyssä tulisi huomioida kunkin eläinlajin lajityypilliset tarpeet ja piirteet. Kissa on huomattavasti koiraa itsenäisempi eläin, vaikka palaakin retkiltään aina takaisin turvalliseen kotiin. Irrallaan olevat koirat voivat myös olla ihmisille tai lemmikeille vaarallisia, toisin kuin yleensä kissat. Itse ainakin koen oloni turvallisemmaksi nähdessäni pihalla naapurin kissan kuin nähdessäni siellä naapurin taistelukoiran.


Aloitteessa rajoitettaisiin kissojen liikkumista itse asiassa jopa koiriakin enemmän.


Kissojen pidon epäkohtiin on tärkeää kiinnittää huomiota. Ne eivät kuitenkaan ratkea vapaan ulkoilun kieltämisellä. Pikemminkin ongelmat jäävät silloin neljän seinän sisälle näkymättömiin. Sisätiloissakin saatetaan pitää jopa isoja, huonosti hoidettuja kissapopulaatioita ja harjoittaa pentutehtailua. Näihin pitää hakea ratkaisuja, kuten esimerkiksi kissojen rekisteröintipakko ja ehkä rajoitukset kissojen määrälle kotitaloutta kohti.


Toivon, että valiokuntanne hylkää nyt käsittelyssä olevan kansalaisaloitteen vapaan ulkoilun kiellosta ja pyrkii sen sijaan edistämään esimerkiksi kissarekisterin perustamista.

 

Parhain terveisin

Elias Krohn



bottom of page